Podstawa prawna:
Tryb postępowania reguluje art. 168 i art. 169 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2019 r. poz. 1148 tj. ).

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Niezbędne dokumenty:

1. Zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (druk - Zgłoszenie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych).

Do zgłoszenia należy załączyć następującą dokumentację:
1. statut szkoły lub placówki
2. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia (druk - Wykaz kadry pedagogicznej).
3. potwierdzenie osobowości prawnej (aktualny odpis z KRS).
4. informacja osoby prowadzącej o zapewnieniu warunków lokalowych zgodnie z art. 168 ust. 4 pkt 3 ustawy-Prawo Oświatowe (druk - Informacja o warunkach lokalowych):
a) możliwość prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
d) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone
w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej.
5. aktualne dokumenty poświadczające zapewnienie warunków lokalowych o których mowa w pkt 4 (np.: umowa najmu pomieszczeń dydaktycznych, pozytywna opinia właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, pozytywna opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej; pozwolenie na użytkowanie budynku lub na zmianę sposobu użytkowania (w budynkach mieszkalnych),
6. zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych odpowiednio w art. 14 ust. 3 - w przypadku szkoły niepublicznej (druk - Zobowiązanie do przestrzegania art. 13 ust. 3 ups).
7. pozytywna opinia kuratora.
8. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach, dla których zgodnie
z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia - także opinię tego ministra o spełnieniu wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy-Prawo oświatowe.
9. zgłoszenie danych potrzebnych do wpisania szkoły/placówki oświatowej do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (druk - Zgłoszenie danych niezbędnych do wpisania szkoły).
10. opinia wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie zgodnie z potrzebami rynku pracy, o której mowa w art. 22 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zgodnie z art. 168 ust 4a i 4b ustawy –Prawo Oświatowe, osoba fizyczna składająca zgłoszenie do ewidencji,  może dołączyć do wniosku pisemne oświadczenie wskazujące osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie szkoły lub placówki w przypadku zgonu osoby składającej zgłoszenie. Oświadczenie zawiera zgodę osoby fizycznej albo osoby prawnej, która ma przejąć prowadzenie szkoły lub placówki niepublicznej.

Oświadczenie, o którym mowa powyżej może zostać złożone przez osobę fizyczną również po uzyskaniu wpisu do ewidencji.

Termin realizacji wpisu:
Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz
z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu Kuratorowi Oświaty oraz organowi podatkowemu.
Opłaty:
Nie pobiera się opłat

Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Choszcznie
Kancelaria Ogólna - parter
ul. Nadbrzeżna 2
73 - 200 Choszczno

Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Edukacji
Starostwo Powiatowe w Choszcznie
ul. Nadbrzeżna 2
73 - 200 Choszczno

Uwagi i dodatkowe informacje:
Osoba prowadząca szkołę lub placówkę niepubliczną jest odpowiedzialna zgłosić organowi, który dokonał wpisu do ewidencji w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji zgodnie z art. 168 ust. 4-12 ustawy Prawo oświatowe (załącznik nr 7).
W przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę lub placówkę wniosek o zmianę danych zawartych we wpisie, składa nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego, osoba dotychczas prowadząca szkołę lub placówkę. W przypadku zgonu osoby fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę wniosek składa osoba, która została wskazana w oświadczeniu, o którym mowa w art. 168 ust. 4a lub 4b ustawy-Prawo Oświatowe w terminie 14 dni od dnia zgonu. Zmiana organu prowadzącego następuje
z dniem dokonania wpisu tej zmiany do ewidencji. Przepisy art. 168 ust. 4 pkt 1 i 4 oraz ust. 9-12 stosuje się odpowiednio.

Decyzja o odmowie wpisu do ewidencji:
Starosta Choszczeński wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:
1) zgłoszenie nie zawiera danych wymienionych w art. 168 ust. 4 ww. ustawy albo podane
w nim dane są błędne i mimo wezwania nie zostało uzupełnione albo poprawione
w wyznaczonym terminie;
2) statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.

Wykreślenie wpisu do ewidencji:
Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach:
1) niepodjęcia działalności przez szkołę lub placówkę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji;
2) prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej, prowadzącej szkołę lub placówkę, prowadzenia działalności oświatowej;
3) stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki lub organu prowadzącego tę szkołę lub placówkę jest niezgodna z przepisami niniejszej ustawy, ustawy o systemie oświaty, wydanych na ich podstawie rozporządzeń lub statutem, a w szkole podstawowej oraz szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej - również w przypadku gdy nie jest wypełnione zobowiązanie, o którym mowa w art. 168 ust. 4 pkt 6 ustawy - Prawo Oświatowe, jeżeli szkoła lub placówka lub osoba prowadząca szkołę lub placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do polecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o którym mowa w art. 180 ust. 2 ustawy-Prawo Oświatowe;
4) dokonania wpisu z naruszeniem prawa;
5) zaprzestania działalności przez szkołę lub placówkę przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
2.  Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji, w terminie określonym w decyzji
i jest równoznaczne z likwidacją szkoły lub placówki.

Informacja o trybie odwołania:
Od decyzji o odmowie wpisu do ewidencji lub o wykreśleniu wpisu do ewidencji odwołanie wnosi się do kuratora oświaty, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję odmowną.
Wnioski dostępne są również w Wydziale, pokój nr 206.