SPORZĄDZANIE NA ZLECENIE STRON WYPISÓW I WYRYSÓW Z EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków należy wypełnić zgodnie z załącznikiem nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 13 września 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty .

W przypadku, gdy zleceniodawca nie jest właścicielem nieruchomości należy we wniosku o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych wykazać interes prawny oraz przedłożyć pisemne pełnomocnictwo wraz z dokumentem potwierdzającym dokonanie opłaty z tytułu udzielonego pełnomocnictwa. Dokumenty potwierdzające interes prawny do uzyskania wypisu zawierającego dane podmiotowe to np.: wezwanie sądu lub organu publicznego, akt notarialny, zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o własności lokalu, (oryginały dokumentów lub kopie dokumentów  z oryginałem do wglądu). Interes prawny jest to wskazanie konkretnej normy prawa materialnego, którą to normę można wskazać jako podstawę i z której to dany podmiot może wywodzić swoje uprawnienia i obowiązki. Natomiast interes faktyczny przejawiający się chęcią uzyskania danych podmiotowych ewidencji gruntów i budynków, nie poparty określonym przepisem prawa (określenie przeznaczenia danych we wniosku) nie uzasadnia wydania wypisu.

Miejsce złożenia dokumentów:

Udostępnianie wypisu z ewidencji gruntów i budynków oraz wyrysu z mapy ewidencyjnej odbywa się na podstawie wniosku o wydanie wypisu/wypisu i wyrysu/wyrysu z ewidencji gruntów i budynków złożonego:

a) osobiście:

  • w Starostwie Powiatowym w Choszcznie przy ul. Nadbrzeżnej 2 lub
  • w Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru ul. Niedziałkowskiego 14, pokój nr 1 (parter).

Dokumenty można składać od poniedziałku do piątku w godzinach 730 do 1530.

b) za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres: Starosta Choszczeński, ul. Nadbrzeżna 2, 73-200 Choszczno;
c) w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 63 § 3a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, na adres e-mail: kancelaria@powiatchoszczno.pl ;
d) w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem elektronicznym potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, o którym mowa w art. 3, pkt. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, na adres: /spowchoszczno/skrytka

Opłaty:

Opłaty za materiały nalicza się zgodne z załącznikiem do ustawy z dnia 17 maja 1989 r.  Prawo geodezyjne i kartograficzne. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej wyliczenia utrwala się w Dokumencie Obliczenia Opłaty (zwany dalej DOO).

Dokumenty wydawane są po uiszczeniu opłaty przez wnioskodawcę oraz po przedstawieniu dowodu wniesienia opłaty. Wysyłka materiałów odbywa się za dodatkową opłatą.

Opłata nie podlega opłacie skarbowej - art. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

DOO może zostać przesłany na adres e-mail wskazany we wniosku. Oryginał DOO przesyłany jest wówczas pocztą.

W przypadku wniosków składanych osobiście istnieje możliwość wniesienia opłaty za pomocą terminala płatniczego w pokoju nr 2 (parter) lub gotówką w kasie banku, na poczcie lub innej instytucji.

Opłaty można dokonać przelewem na konto bankowe wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty, tytułem: Dokument Obliczenia Opłaty nr...

Opłaty przekazuje się na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Choszcznie na konto bankowe:

Nazwa Banku: PKO BP Choszczno

Nr r-ku: 91 1020 4867 0000 1002 0008 0960

Termin załatwienia sprawy:

Sprawy w tym wypisy i wyrysy załatwia się bez zbędnej zwłoki, a sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego nie później niż w ciągu miesiąca,  sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż  w ciągu  dwóch miesięcy od dnia  wszczęcia postępowania zgodnie z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru ul. Niedziałkowskiego 14, pok. nr 2 i 6, tel. 95 765 70 14 wew. 10, 12, 20, 21.

Tryb odwoławczy:

W przypadku sporu odnośnie zakresu udostępnianych materiałów lub wysokości opłat za materiały z zasobu, na podstawie art.40f ustawy z dnia 17 maja 1989 r.  Prawo geodezyjne i kartograficzne Starosta wydaje decyzję administracyjną.

Ulgi:

W przypadku wystąpienia z wnioskiem o nieodpłatne wydanie wypisów i wyrysów należy wskazać postawę prawną upoważniającą do nieodpłatnego ich pozyskania.

Zgodnie z art. 40b ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzone i wydawane na żądanie:

  1. prokuratury, 
  2. sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa, 
  3. organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań,
  4. organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego,
    w związku z ich działaniami mającymi na celu:
    • ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
    • przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, 
    • przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa. 

Podstawa prawa:

  1. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r.
  2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
  3. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 13 września 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty.
  4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.
  5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.

Załączniki:

  1. Formularz wniosku o wydanie wypisu/wypisu i wyrysu/wyrysu z ewidencji gruntów i budynków.