Sprawozdanie

 

z kontroli przeprowadzonych w I półroczu 2005 roku przez pracowników Referatu  Kontroli

 

 

Plan kontroli na 2005 rok został zatwierdzony na posiedzeniu Zarządu Powiatu  w Choszcznie w dniu 17 stycznia 2005 roku. Wszystkie zaplanowane zadania kontrolne przewidziane w I półroczu  zostały zrealizowane. 

 

Kontrolą objęto następujące jednostki organizacyjne:

 

1.       Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Choszcznie.

2.       Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Choszcznie.

3.       Międzyszkolny Ośrodek Sportów Wodnych w Choszcznie.

4.       Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Suliszewie.

5.       Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Niemieńsku.

6.       Dom Pomocy Społecznej w Brzezinach.

7.       Zespół Szkół Nr 3 w Choszcznie.

8.       Powiatowy Urząd Pracy w Choszcznie.

9.       Powiatowy Zarząd Dróg w Choszcznie.

 

oraz jednostki dotowane przez Powiat:

1.       Policealne Studium Zawodowe Nr 1 w Choszcznie Szczecińskiego Centrum Edukacyjnego

2.       Prywatne Liceum Ogólnokształcące przy Centrum Edukacyjnym ,,Omnibus"  w Choszcznie.

3.       Zespół Szkół Nr 3 w Choszcznie.

 

Kontrolą objęto następującą tematykę:

1.       Prawidłowość zapisów w ewidencji księgowej zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości i zakładowym planem kont.

2.       Sprawozdawczość budżetowa.

3.       Terminowość regulowania zobowiązań   ( podatek, ZUS ).

4.       Prawidłowość sporządzania raportów kasowych.

5.       Udzielanie zaliczek na wydatki do rozliczenia.

6.       Realizacja planu finansowego za 2004 r. - zmiany w planie.

7.       Wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi.

8.       Uchwała Nr XV / 125 / 2004 Rady Powiatu w Choszcznie z dnia 24 września 2004 r.  w sprawie:  podziału dodatkowych środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania.

9.       Realizacja uchwały Nr XIV /93 .2000 Rady Powiatu w Choszcznie z dnia 21.09.2000 r.  w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

10.   Wykorzystanie środków finansowych przyznanych w ramach dotacji.

11.   Funkcjonowanie środka specjalnego.

12.   Realizacja zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

 

W trakcie kontroli stwierdzono następujące uchybienia:

-          przyjęta przez jednostki  polityka rachunkowości jest niespójna z ustawą  o rachunkowości,

-          brak naliczenia płatnika z tytułu terminowego przekazywania zaliczki na podatek dochodowy,

-          nieprawidłowo naliczony dodatek za staż pracy,

-          brak zgodności zobowiązań w sprawozdaniach z ewidencją księgową,

-          brak bieżącej realizacji dowodów księgowych,

-          nieprawidłowo zastosowana klasyfikacja budżetowa w dowodach finansowych,

-          brak numeru pozycji księgowania  na dowodach,

-          brak klasyfikacji na dowodach,

-          regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów przed ustalonym terminem płatności, 

-          brak bieżącego odprowadzania dochodów na rachunek bankowy,

-          nieprawidłowe rozliczanie polecenia wyjazdu służbowego,

-          niezgodna z zapisem w instrukcji częstotliwość sporządzania raportów kasowych,

-          przekroczenie pogotowia kasowego,

-          nadpłata składek ZUS,

-          rozliczanie zaliczek na wydatki po terminie ustalonym w instrukcji,

-          brak kompletu podpisów na wnioskach o zaliczki,

-          nie dokonano zwrotu niewykorzystanej dotacji,

-          w aktach osobowych pracowników pedagogicznych brak pism o przyznanym dodatku za wychowawstwo klasy,

-          wynagrodzenie pracowników niezgodne z tabelą miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego,

-          brak kategorii zaszeregowania w angażach pracowników,

-          brak oceny pracy nauczycieli, którym przyznano dodatek motywacyjny,

-          brak opinii związków zawodowych przy przyznawaniu premii,

-          przy przyznawaniu nagród dla nauczycieli z okazji Dnia  Edukacji Narodowej  nie zastosowano warunków określonych w regulaminie.

-          w Warsztacie Terapii Zajęciowej w Piaseczniku nie przeprowadzono kontroli za rok 2004r.

Na uwagę  zasługuje  fakt,    znaczna  część  stwierdzonych   nieprawidłowości   została usunięta już w trakcie kontroli.

Istotne uchybienia zawarto w  zaleceniach pokontrolnych i wystosowano do poszczególnych jednostek.

 

Ponadto, przeprowadzono dwie kontrole doraźne:

1.       W Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Niemieńsku  w sprawie skargi złożonej przez rodziców wychowanka dotycząca słuszności naliczania kosztów żywienia wychowanka ośrodka.  Stawiane zarzuty nie znalazły potwierdzenia.

2.       W Zespole Szkół Nr 2 w Choszcznie w zakresie zatrudnienia i finansowania pracownika zwolnionego od pracy z zachowaniem  prawa  do wynagrodzenia na czas trwania kadencji Prezesa Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Choszcznie.

 

W wyniku kontroli dokonano następujących ustaleń:

-          Zespół Szkół Nr 2 w Choszcznie ponosi w całości koszty urlopowanego pracownika,

-          zwolniony z obowiązku świadczenia pracy związkowiec wykonuje pracę na terenie objętym działaniem organizacji związkowej.

 

 

Sprawozdanie

 

z kontroli przeprowadzonych w II półroczu 2005 roku przez pracowników Referatu  Kontroli

 

 

Plan kontroli na 2005 rok został zatwierdzony na posiedzeniu Zarządu Powiatu   w Choszcznie w dniu 17 stycznia 2005 roku. Wszystkie zaplanowane zadania kontrolne przewidziane w II półroczu  zostały zrealizowane. 

 

Kontrolą objęto następujące jednostki organizacyjne:

 

1.       Zespół Szkół Nr 1 w Choszcznie.

2.       Zespół Szkół Nr 2 w Choszcznie.

3.       Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Choszcznie.

4.       Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Choszcznie.

5.       Starostwo Powiatowe w Choszcznie.

 

oraz dotowana przez Powiat

 

6.       Miejska Biblioteka Publiczna  im. M. Dąbrowskiej w Choszcznie.

 

Kontrolą objęto następującą tematykę:

 

1.       Prawidłowość zapisów w ewidencji księgowej zgodnie z polityką rachunkowości i zakładowym planem kont.

2.       Sprawozdawczość budżetowa jednostki.

3.       Terminowość regulowania zobowiązań  ( ZUS, US i inne ).

4.       Prawidłowość sporządzania raportów kasowych.

5.       Udzielanie zaliczek na wydatki do rozliczenia.

6.       Ewidencja środków trwałych w jednostce.

7.       Wydatki na dokształcanie nauczycieli.

8.       Wydatki na poratowanie zdrowia nauczycieli.

9.       Udzielanie zamówień publicznych.

10.   Zgodność realizacji obowiązkowego wymiaru godzin pracy przez nauczycieli art. 42 ust. 7 pkt. 1  ,, Karty Nauczyciela " dotyczy tzw. uśrednienia.

11.   Wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi.

12.   Realizacja planu finansowego dochodów i wydatków.

13.   Wykorzystanie środków finansowych na realizację zadań powiatowej biblioteki.

14.   Kontrola realizacji arkusza organizacji.

 

W trakcie kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:

1.       Brak wywieszek ze spisem inwentarza.

2.       Brak kopii pism wysyłanych do oferentów.

3.       Brak podpisów członków komisji przetargowej.

4.       Brak uchwały organu prowadzącego w sprawie określenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.

5.       Sporządzanie raportów kasowych niezgodnie z częstotliwością zapisaną w instrukcji kasowej.

6.       Brak naliczenia wynagrodzenia płatnika  z tytułu terminowego przekazywania zaliczki   na podatek dochodowy od osób fizycznych.

7.       Niedopłata składek ZUS.

8.       Nadpłata zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

9.       Regulowanie niektórych zobowiązań po ustalonym terminie płatności.

10.   Nadpłata za godziny ponadwymiarowe.

11.   Niedopłata za przepracowane godziny ponadwymiarowe.

12.   Realizacja większej ilości godzin ponadwymiarowych przez osoby na stanowiskach kierowniczych, niż zatwierdzona w arkuszu organizacyjnym.

 

Na uwagę  zasługuje  fakt,    znaczna  część  stwierdzonych   nieprawidłowości   została usunięta już w trakcie kontroli.

Istotne uchybienia ujęto w zaleceniach pokontrolnych i wystosowano do poszczególnych jednostek.