Photo: UNESCO
A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.
Tak, wieki temu, pewien szlachcic z Nagłowic, oświadczył wszem i wobec, że gęgać łaciną już od tej pory potomkowie Lecha nie będą. Tak więc ruszyli stadnie wszelkiej maści rzemieślnicy pióra, by językiem giętkim powiedzieć… i napisać wszystko, co pomyśli głowa! No i pomyślała…
Oto pocztmistrz z Tczewa orzekł, iż bzyczy bzyg znad Bzury zbzikowane bzdury, bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy i nad Bzurą w bzach bajdurzy, byzczy bzdury, bzdurnie bzyka, bo zbzikował i ma bzika. Wtedy z rozentuzjazmowanego tłumu wyindywidualizował się niezidentyfikowany prestidigitator, który wyimaginował sobie samounicestwienie. I wespół w zespół, by żądz moc móc wzmóc… czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc mordą.
Uff, panie Rej, czy aby o taki język panu chodziło?
21. lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku na pamiątkę demonstracji, która miała miejsce w Dhace, w Bangladeszu 21. lutego 1952 roku. W pokojowym marszu młodzi ludzie domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Niestety, akcja zakończyła się śmiercią 5 studentów. Od czasu ustanowienia święta dzień 21. lutego ma nie tylko upamiętniać tamte wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości.
Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego są dobrą okazją, by przede wszystkim zadbać o swój język. Pamiętajmy, że język polski jest skarbnicą naszej kultury, historii, doświadczeń oraz tego, co ważne i wartościowe. Zatem… polubmy się trochę – nie lajkujmy, przeprośmy za gorsze dni – zamiast mówić sorry, rozmawiajmy wprost – nie klikajmy, bowiem…
Istnieje szczególny rodzaj piękna, który rodzi się w języku, z języka i dla języka.
Gaston Bachelard
Z Językiem… na brodzie
Gospodarze Szkoły:
klasa IIB BSISt wraz z wychowawczynią, panią Agnieszką Kurpiewską
I właśnie po to, by naszą polszczyznę spróbować wydobyć jak cenny klejnot z opakowania kolorowej waty „lajków” i emotikonów, zaproponowaliśmy uczniom konkurs polonistyczny. Po długiej lekturze nadesłanych prac, biorąc pod uwagę stopień zgodności z tematem, umiejętność wyrażania osobistych sądów i ich wnikliwość oraz walory (albo wręcz odwrotnie) kompozycji, języka i stylu, wyłoniliśmy zwycięzców. Jesteśmy umiarkowanie zadowoleni, a oto wyniki:
- I miejsce – Katarzyna Warszawiak IITH – 46 pkt. / 60 pkt.;
- II miejsce – Karolina Kowalczyk IITH – 42 pkt. / 60 pkt.;
- III miejsce ex aequo – Weronika Rusiecka IIITH i Krzysztof Kaczmarski ITOŚ – 40 pkt. / 60 pkt.
Nagrodzone prace publikujemy poniżej:
nauczyciele języka polskiego
Zespołu Szkół Nr 2
im. Noblistów Polskich
w Choszcznie