14 marca 2013 roku w Światowy Dzień Liczby podsumowano wyniki konkursu MATEMATYKA W OCZACH UCZNIÓW. Organizatorami konkursu byli nauczyciele matematyki w Zespole Szkół Nr 2 w Choszcznie: Wiesława Gruszka, Grażyna Jabłońska, Irena Kwaśna. Przy ocenie artystycznych walorów prac uczniów poproszono o pomoc panią Agnieszkę Kurpiewską – nauczycielkę wiedzy o kulturze i języka polskiego.
Celem konkursu była:
- Popularyzacja wśród uczniów matematyki.
- Umożliwienie uczniom twórczego spojrzenia na matematykę.
- Zachęcenie uczniów do wyrażenia swoich emocji związanych z lekcjami matematyki.
- Stworzenie uczniom możliwości pokazania nauczycielom matematyki swoich zdolności. artystycznych, poprzez ułożenie wiersza lub wykonanie plakatu. (Jest to także sposób na poszukiwanie szkolnych talentów).
- Pozyskanie nowych elementów do wystroju klaso-pracowni matematycznych.
W konkursie udział wzięło 11 uczniów z klas: IILOa (2), IIILOc (3), ITH (1), ITOŚ (1),
IIITOŚ (2), IIITG (1) IVTH (1), IIA (1). Sześciu uczniów wykonało plakat, a pięciu napisało wiersz. Jedna z uczestniczek konkursu z kl IIILOc napisany przez siebie wiersz przedstawiła w wersji Hip-Hopowej. Wiersze i plakaty zostaną zaprezentowane społeczności szkolnej na gazetce matematycznej. W kategorii plakat wyróżniono pracę Amandy Matusiak (IVTH) (każdy inżynier musi umieć matematykę), Agaty Dopierały (IIILOc) (na lekcji matematyki wiele dzieje się na tablicy, a w głowie ucznia straszna pustka) i Anity Skorupy (IILOa) (zegar z liczbą Pi). Wszystkie wiersze uznano za porównywalne i wszystkim przyznano wyróżnienie. Wiersze napisali: Agata Góral (IIILOc), Małgorzata Misiek (IIILOc), Agata Sugar (ITOŚ), Agnieszka Komorek (IIITG) i Arleta Zawadzka (IIITOŚ). Oto wiersze przygotowane na konkurs:
„Kosmiczna matematyka”
Matematyka! Królowa matka nauka
Jest postrachem każdego nieuka.
Uczyć się jej, albo nie uczyć?
To częste pytanie.
Na sprawdzianach przed oczami gwiazdki
A to tylko niewinne pierwiastki
Kolejny raz z rzędu rozwiązuje zadanie
Czuję w głowie pustkę i ciało ogarnia drganie.
Nie wiem czy to, dodawanie czy już mnożenie
I z całą pewnością to na pewno nie dzielenie.
Powiesz mi to, że to plus, a odpowiem, że minus
Bo to z pewnością, nie jest cosinus.
Może to sieczna, a może to styczna
Matematyka jest dla mnie kosmiczna.
A geometria i logika?
Tak! To dopiero jest gimnastyka
O rany, rany! To pewnie są wielomiany.
A może nierówności?
Które kocham, aż do szpiku kości.
Wzorów się nie nauczyłam.
W szkole dwóje zarobiłam.
Matematyka to skomplikowana sprawa,
Która zajmuje czas od samego rana,
A co najbardziej mnie boli.
Że nie znam jej symboli.
Czas już moi kochani.
By wprowadzić pewne zmiany.
Żeby codziennie mieć czwóreczkę,
Musze ćwiczyć swą główeczkę.
Powtarzając definicje i wzory,
Przełamię związane z nią każde opory.
Funkcje trygonometryczne i definicji znaczenia
Zacznę pewnego dnia doceniać
Agnieszka Komorek – klasa IIITG
***
Drogie Koleżanki i drodzy Koledzy!
Ten boski przedmiot to podstawa wiedzy.
Już wiecie, o jaki przedmiot chodzi?
Nie? To nic nie szkodzi.
Podpowiem- każdemu się w życiu przydaje
Mierzy koła duże i małe,
Kwadraty i prostokąty,
Równoboczne i inne trójkąty.
Pitagoras i Tales tam rządzą,
Ich twierdzenia w pamięci nam błądzą.
Lecz spełnijmy profesorek marzenia-
znajmy, choć tabliczkę mnożenia
No i koniec tej rymowanki
Czas się wreszcie zabrać za ułamki!
Małgorzata Misiek – klasa IIILOC
***
Dodać, odjąć czy podzielić
o to jest pytanie
bo królowa wszystkich nauk
i tak karty rozdaje.
Ty wciąż nie wiesz jak się dzieli
lub co zrobić z pierwiastkami,
liczby naturalne to problem,
że o całkowitych już nie wspomnę.
Lepiej bracie nie męcz główki,
nie dodawaj ani nie mnóż,
ukryj ściągę do klasówki,
by kolejnej pały nie mieć.
Arleta Zawadzka klasa – klasa IIITOŚ
„Oda do Matematyki”
O miła moja Matematyko!
Pałasz do mnie arytmetyką.
O jakże ja Ciebie pojąć nie umiem,
zaglądam w zeszyt, nic nie rozumiem
O droga nauk Królowo,
na lekcji nie zawsze jest kolorowo
o jak bardzo chce cię pokochać,
a nie po nocach przez ciebie szlochać
O wszelkie Plusy, Minusy, Potęgi, Pierwiastki…
Pojęcia matematyczne są niczym gwiazdki
O wszelkie Wykresy, Tabele,
jakże was wiele
O piękny przedmiocie,
rodu niesiesz ze sobą krocie
O przyjaciółko dzieci, młodzieży,
kto liczy, ten w to wierzy
O moja miła Matematyko…
Agata Sugier – klasa ITOŚ