Konkurs na pracę pisemną

Narodowy Bank Polskich ogłosił konkurs na pracę pisemną:

Od pasji do pensji! Czy Twoje hobby mogłoby stać się sposobem na zarabianie pieniędzy?

Osoby zainteresowane prosimy o zgłaszanie się do pani Joanny Korzeniewskiej (sala 307) lub do pani Edyty Kondeli (sala 306). Czekają wysokie nagrody:

  • za zajęcie pierwszego miejsca: nagroda pieniężna w wysokości 3700 zł brutto,
  • za zajęcie drugiego miejsca: nagroda pieniężna w wysokości 3200 zł brutto,
  • za zajęcie trzeciego miejsca: nagroda pieniężna w wysokości 2700 zł brutto,
  • trzy wyróżnienia: nagrody pieniężne w wysokości po 1200 zł brutto.

Prace należy napisać do dnia 15 października.

Zapraszamy

 

Kategorie: Aktualności, Konkursy

Belfer Roku 2014

Samorząd Uczniowski obiecywał, że ruszy pełną parą i tak się dzieje. Wciela w życie nowe pomysły i swoje deklaracje wyborcze. Postulatów było mnóstwo, wszystkie one zostaną zaprezentowane, kiedy już emocje związane z wyborami nieco opadną. Teraz jednak nadszedł czas, by emocje wyrazić. Właśnie rozpoczęły się przygotowania do pierwszej edycji plebiscytu „Belfer Roku 2014”. Można w nim wyróżnić nauczycieli, którzy zasługują na to zaszczytne miano w następujących kategoriach:

  • Stróż Porządku;
  • Pogromca;
  • Bratnia Dusza;
  • Kopalnia Wiedzy;
  • Mistrz Ciętej Riposty.

Swoje głosy można oddawać na każdej przerwie 07 i 08 października 2014 r w Zielonej Sali. Wszystkich, którzy chcą dokonać nominacji, zapraszamy do oddania swojego głosu. Honorowe tytuły zostaną wręczone laureatom 10 października podczas uroczystego apelu z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Wtedy też nowy Samorząd oficjalnie przejmie swoje obowiązki.

Opiekun Samorządu Uczniowskiego
Edyta Tyburczy-Kujawa

PS Nie sposób powstrzymać się od komentarza, zatem redakcja strony pozwoli sobie na kilka słów. Jak rozumiemy, odchodzi się od tradycyjnych kwiatów na rzecz tytułów honorowych. Czegóż jednak potrafi dokonać wyobraźnia! Oto widzimy Stróża Porządku jak, przyjmując kwiaty, udziela reprymendy, że inni kwiatów nie dostali przed nim, Pogromca złowrogo wieszczy konsekwencje wynikające z niskiej frekwencji, a co za tym idzie niewielkiej liczebności kwiatów w szkole, Bratnia Dusza, rwąc płatki róży i kalecząc palce o kolce, rozwodzi się nad losem nieszczęsnych, uciskanych uczniów, wyrzekając na Dzień Edukacji Narodowej jako na kolejny krok na drodze do całkowitego stłamszenia osobowości młodego człowieka, Kopalnia Wiedzy z kolei podpowiada, w której kwiaciarni najtaniej, a Mistrz Ciętej Riposty jak zwykle zgryźliwie przyjmuje życzenia od kolejnego już pokolenia swoich adeptów Ciętej Riposty. Wyobraźnia, jak widać, prowadzi nas do konkluzji, że tytuł tytułem, lecz nietrwałe przecież w swym pięknie kwiaty są tym, czego może życzyć sobie każdy nauczyciel. A ponieważ Dzień Edukacji Narodowej to nie to samo, co Dzień Nauczyciela, to i naszym uczniom życzymy z tej okazji wszystkiego dobrego. Chyba, że chcielibyście, byśmy również i Wam nadali tytuły honorowe, ale to mogłoby być niekiedy bolesne. Tym miłym akcentem kończymy nasze wypracowanie na prawie 250 słów na poziomie podstawowym, zachęcając wszystkich do wzięcia udziału w akcji Samorządu Uczniowskiego. Do dzieła, jak mawiał Leonardo da Vinci, zabierając się do rysowania swoich machin oblężniczych. Oblężenie kwiatów mile widziane. (przyp. red.)

Kategorie: Aktualności, Samorząd Uczniowski

Nowy Samorząd rusza już dziś

Zgodnie z ordynacją wyborczą 30 września 2014 r. odbyły się w Zespole Szkół Nr 2 im. Noblistów Polskich w Choszcznie wybory do władz Samorządu Uczniowskiego. Wysoka frekwencja jest powodem do satysfakcji. Wystarczy wspomnieć,  że 67,32% piechotą nie chodzi.

O miejsce w Prezydium Samorządu ubiegało się 24 wspaniałych kandydatów, którzy zabiegali o głosy wyjątkowych wyborców podczas dwutygodniowej kampanii wyborczej. Po raz pierwszy uczniowie wybierali swojego opiekuna. Nominację do tej zaszczytnej funkcji otrzymało ośmioro nauczycieli. Batalię wygrała pani Agnieszka Kurpiewska, która wraz z Edytą Tyburczy-Kujawą będzie pracować z nowymi władzami SU w składzie:

  • Sandra Eljasz IIITOŚ – przewodnicząca;
  • Weronika Nahorska ILOa i Sara Surowa IIITH – zastępcy przewodniczącej;
  • Klaudia Czerechowicz IIITH i Maciej Bujak IIITB – Rzecznicy Praw Ucznia.

Ponadto w Radzie Samorządu w tym roku szkolnym zasiądą: Daniel Farysej IITOŚ, Jagoda Kaczor IIITH, Agata Sugier IITOŚ, Martyna Żyta IILOa, Bartłomiej Turkosz IITB, Monika Adamek IITH, Joanna Wiśniewska IITH, Klaudia Olejniczak ITH, Amanda Działak IITH, Kaja Szydłowska ITH oraz Iga Junak ITB.

Samorząd Uczniowski to nie kilkuosobowa reprezentacja wybranych uczniów, mająca ściśle określone zadania do wykonania. Każdy ma prawo wpływać na to, co się w szkole dzieje. Nie trzeba być we władzach samorządu, aby działać! Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie i wszyscy oni posiadają prawo do bycia aktywnym w szkole i poza szkołą. Dlatego też niezależnie od tego, czy zostaliście wybrani do Prezydium Samorządu Uczniowskiego, na gospodarza klasy, czy po prostu macie ciekawe pomysły i chcecie urozmaicić dzień powszedni w szkole lub rozwijać zainteresowania, możecie poprzez pracę w Samorządzie wpływać na życie szkoły i swoje środowisko lokalne.

Zadaniem władz SU, czyli wybranej w wyborach reprezentacji społeczności szkolnej, jest włączanie w działanie jak największej liczby uczniów. Zarząd Samorządu Uczniowskiego nie ma kompetencji do kierowania życiem szkoły – ma za zadanie pomagać innym odnaleźć swoje w niej miejsce i rozwiązywać problemy, które dotyczą wszystkich uczniów.

W każdej szkole w Polsce działa Samorząd, tworzony przez wszystkich uczniów szkoły – to wymóg art. 55 ustawy o systemie oświaty, która określa zasady funkcjonowania szkół.

Zgodnie z tym artykułem Samorząd może:

  • sam uchwalać regulamin samorządu uczniowskiego (musi być zgodny ze Statutem Szkoły). Określa on zasady wyboru i działania organów samorządu;
  • organizować życie szkolne i działalność kulturalną, oświatową, sportową oraz rozrywkową;
  • wybierać opiekuna Samorządu;
  • redagować i wydawać gazetkę szkolną;
  • uzyskiwać informacje o programach nauczania;
  • korzystać z prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
  • przedstawiać opinie i wnioski radzie szkoły, dyrekcji i radzie pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły, także dotyczących zmian w Statucie Szkoły.

Więcej informacji na temat działalności Samorządu Uczniowskiego znajduje się na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej, które pomogło nam zorganizować wybory:

Edyta Tyburczy-Kujawa

opiekun Samorządu Uczniowskiego

Fotografie: Piotr Figas

Kategorie: Aktualności, Samorząd Uczniowski

Nabór na kurs prawo jazdy w ramach projektu “Najlepszy w zawodzie”

Uwaga!!!

Rusza dodatkowy nabór na kurs prawo jazdy kategorii B. Finansowany jest on w całości ze środków pochodzących z projektu “Najlepszy w zawodzie”. Dodatkowo uczestnicy mają zagwarantowane bezpłatne badania lekarskie i pierwsze egzaminy. Szczegóły w linku poniżej.

Zapraszamy

KURS NA PRAWO JAZDY KATEGORII B (pobierz)

 

Kategorie: Aktualności, Najlepszy w zawodzie Tags: , , ,

Promocja w praktyce

Dnia 02 października br. uczniowie Technikum Handlowego w ramach zajęć z promocji sprzedaży mieli możliwość przyjrzenia się działaniom marketingowym jednej z nowo otwieranych placówek handlowych.  W trakcie wycieczki dydaktycznej mogli oni w praktyce zobaczyć, w jaki sposób pozyskuje klientów firma i jak walczy o rynek z konkurencją. Teoria znana z lekcji stała się rzeczywistością.

Kategorie: Aktualności Tags:

Polskie Państwo Podziemne

Polskie Państwo Podziemne było fenomenem na skalę światową. Jego tajne struktury, które podlegały Rządowi Rzeczpospolitej Polskiej na uchodźstwie, zaczęto tworzyć 27 września 1939 roku.

Określenie to po raz pierwszy w okupowanym kraju pojawiło się na łamach „Biuletynu Informacyjnego” 13 stycznia 1944 roku. Celem Polskiego Państwa Podziemnego była nie tylko walka z okupantami i odzyskanie suwerenności, ale także stworzenie w społeczeństwie siły moralnej, która pomogła przetrwać Polakom czasy rządów totalitarnych.

W związku z tak ważnymi dla historii i kultury narodu polskiego wydarzeniami 26 września 2014 r. w Zespole Szkół Nr 2 im. Noblistów Polskich w Choszcznie odbyły się lekcje otwarte poświęcone temu tematowi. Mogli w nich uczestniczyć zarówno uczniowie, jak i nauczyciele naszej szkoły. Już teraz nauczyciele historii toczą rozmowy w gronie pedagogicznym, by w przyszłym roku uczcić tę doniosłą datę.

Adrianna Dokurno

Kategorie: Aktualności, Uroczystości szkolne

„Najlepsza klasa” i „Najlepszy w zawodzie”

Jednym z działań przewidzianych w ramach partnerskiego projektu pt. „Najlepszy w zawodzie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego było zorganizowanie konkursów pn. „Najlepsza klasa” i „Najlepszy w zawodzie”.

Powyższe konkursy adresowane były do 53 szkół i 3070 uczniów zaangażowanych w realizację projektu. Celem ww. przedsięwzięć było wyłonienie klasy oraz uczniów, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce oraz najwyższą frekwencję.

Z powiatu choszczeńskiego w ramach konkursu „Najlepsza klasa” wyróżnienie otrzymała klasa III Technikum Ekonomicznego z Zespołu Szkół Nr 1 im. Bolesława Krzywoustego w Choszcznie, która została nagrodzona udziałem w warsztatach z zakresu doradztwa zawodowego.

W ramach konkursu „Najlepszy w zawodzie” spośród uczniów, którzy w roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęli udział w projekcie, wyłoniono najlepszych 115 osób kształcących się w jednym z 6 obszarów tj. administracyjno – usługowym, budowlanym, elektryczno – elektronicznym, mechanicznym i górniczo – hutniczym, rolniczo – leśnym z ochroną środowiska, turystyczno – gastronomicznym (zgodnie z zapisami Rozporządzenia MEN z dn. 23.12.2011 r., w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego). W gronie 18 laureatów tego konkursu znalazło się dwoje przedstawicieli powiatu choszczeńskiego. Są to uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 im. Noblistów Polskich w Choszcznie, czyli naszej szkoły: Talaga Dariusz z Technikum Geodezyjnego w obszarze budowlanym oraz Lamkanni Sara z Technikum Ochrony Środowiska w obszarze rolniczo – leśnym z ochroną środowiska. Organizatorzy konkursu przyznali także 97 wyróżnień dla uczniów, którzy z przedmiotów zawodowych uzyskali średnią ocen co najmniej 4,5 oraz mieli bardzo dobrą frekwencję na zajęciach lekcyjnych. Z naszego powiatu wyróżnienia otrzymało 13 uczniów, w tym 4 z naszej szkoły: Działak Amanda, Adamek Monika, Ćwiek Kamila i Pietrzak Paulina z Technikum Handlowego.

Nagrody w postaci laptopów dla laureatów oraz dysków przenośnych dla wyróżnionych zostały wręczone nagrodzonym na konferencji, zorganizowanej przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie, Lidera projektu, która odbyła się w dniu 10 września 2014 r. o godz. 11.00 w sali konferencyjnej Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, przy ul. Słowackiego 17, w Szczecinie.

Na koniec I semestru roku szkolnego 2014/2015 przewidywane jest rozstrzygnięcie drugiej edycji konkursów. Aby zostać wyróżnionym w konkursach trzeba mieć wysoką średnią z przedmiotów zawodowych oraz bardzo wysoką frekwencję. W związku z powyższym zachęcamy wszystkich uczestników projektu „Najlepszy w zawodzie” do wytężonej pracy, aby i tym razem wśród laureatów i wyróżnionych nie zabrakło przedstawicieli naszej szkoły.

Wiesława Gruszka

Kategorie: Aktualności, Najlepszy w zawodzie Tags: , ,

Samorządność – co to takiego?

Zgodnie z „Ustawą o systemie oświaty” Samorząd Uczniowski istnieje w każdej szkole. W naszej oczywiście też. Nie chcemy, by samorządność ograniczała się do mniej lub bardziej demokratycznych wyborów, prowadzenia przez przewodniczącego szkolnych akademii i uroczystości. Bo czy takie działania rzeczywiście realizują założenia samorządności?

Idea samorządności uczniowskiej powstała na długo przed wprowadzeniem regulacji prawnych dotyczących działalności Samorządu Uczniowskiego w szkole. Głosy podkreślające wagę autonomii uczniów pojawiły się już w XIX wieku. Wielcy polscy pedagodzy – Janusz Korczak oraz Aleksander Kamiński byli przekonani, że nie kary i twarda dyscyplina, ale możliwość kształtowania rzeczywistości i wpływ na podejmowane decyzje wzmacniają w uczniach poczucie odpowiedzialności za swoją grupę, a także uczą zaangażowania.

Samorząd Uczniowski to wszyscy uczniowie szkoły. Wybrani przedstawiciele są tylko reprezentantami całej społeczności uczniowskiej. Ma on dawać młodzieży możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, decydowania o kwestiach, które ich dotyczą. Rolą Samorządu jest również dbanie o przestrzeganie praw uczniów.

Dorośli często mają obawy, że uczniowie są jeszcze za młodzi i za mało odpowiedzialni, aby móc samodzielnie wybierać rozwiązania czy kształtować swoje otoczenie. Ich zdaniem młodym ludziom brakuje doświadczenia, dojrzałości i umiejętności. Można jednak spojrzeć na ten problem z innej strony: gdzie indziej mogą się tego nauczyć, jeśli właśnie nie w szkole, w praktyce, w działaniu?

ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W WYBORACH DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

30 WRZEŚNIA 2014 ROKU

Adrianna Dokurno

Kategorie: Aktualności, Samorząd Uczniowski

Otrzęsiny 2014

Prawda, bo prawda. Sama prawda i nikt nie powie, że nie mamy racji. A racja jest święta. Że rywalizacja jest dobra, bo jedni wygrywają, a zła, bo drudzy przegrywają. Tym pierwszym gratulacje, tym drugim chusteczka do łez. A kto wnerwiony, ten się odegra. I tym sposobem jesteśmy tam, gdzie pies pogrzebany. A jest on pogrzebany w szkole, bo w szkole w piątek 19.09.2014 r. odbyły się Otrzęsiny 2014.

Cały tydzień pierwszaki zastanawiały się, jak to będzie. Pytały a co? a jak? Wychowawcy ze ściągawką tłumaczyli cierpliwie, spokojnie, że niby zabawa, że świetnie będzie. I było. Postarali się o to chłopcy z IIA i ich pani Aneta Tuszyńska-Parol. To oni w zeszłym roku dali ognia i wywalczyli zwyczajowy tytuł organizatora otrzęsin. Samorząd wstrząsany przez nowego opiekuna, panią Edytę Tyburczy-Kujawę, która niejedne ziółka ma za sobą, dołączył się i wyszła impreza na miarę słów wychowawców. Że niby zabawa, że świetnie.

Zanim jednak młodzi dali upust swojej energii, w skupieniu wysłuchali dyrektor Barbary Ciecierskiej, po czym bardzo uroczyście złożyli ślubowanie na sztandar szkoły. Od tej chwili mogliby się uważać za pełnoprawnych uczniów, gdyby nie ci starsi, którzy mają zbójeckie prawo przeciągnąć młodziaków pod kilem.

Zaczęli oni skromnie, ponieważ tylko zapytali o to i owo. Co się okazało? Młodziaki wszystko o szkole wiedzą, ale jedno z najbardziej ulubionych miejsc w szkole – kampa – jest im nieznane. A bo to dla wtajemniczonych. Pierwszaki mogły się za to wykazać swoimi talentami. Wytwory i wyroby artystyczne w postaci plakatów reklamujących czytelnictwo oraz karykatur wychowawców zyskały najwyższe uznanie jury: pani Barbary Ciecierskiej, pani Anety Tuszyńskiej-Parol, pani Edyty Tyburczy-Kujawy, Klaudii Czerechowicz z IIITH i Michała Kalinowskiego z IIA. Zdarzyło się nawet, że jedna z członkiń jury głośno domagała się, by przyznać punktów sześć, a nie pięć, jak nakazywał regulamin.

Powszechny entuzjazm nagle skończył się, gdy przyszło klasom zaśpiewać wylosowaną piosenkę. Nie, nie, nie chodzi wcale o to, że konkurencja była bardzo trudna. Mamy na myśli lęk przed wyjściem przed publiczność, który objawiał się zajęciem strategicznej pozycji jak najbardziej oddalonej od jury. Jak pouczają poradniki dotyczące mowy ciała, cofanie się daje złudne poczucie bezpieczeństwa. Wszyscy wykonawcy starali się z lepszym czy gorszym skutkiem wyśpiewać te nasze rodzime nuty, jednak na pewno każdemu udało się przełamać opory i, co najważniejsze, klasy dotknięte tą przerażającą konkurencją znalazły w końcu sposób na odnalezienie poczucia bezpieczeństwa. Grupa się skupiała, zacieśniała. Ten sposób nazywa się bliskość.

Dla zwilżenia rozśpiewanego gardła oraz rozładowania stresu delegaci klas mogli napić się mleka. Jedynym drobnym utrudnieniem było to, że miseczka znajdowała się hen daleko, w dodatku przed publicznością, w związku z czym odległość do pokonania na czworaka wydawała się niebotyczna, a mleko trzeba było wypić bez użycia rąk. Ta konkurencja nie jest do końca zgodna ze współczesnymi trendami w polityce światowej, gdyż łatwiej chłopakowi wychłeptać mleko dwoma haustami niż dziewczynie z gracją mleko po prostu, po kociemu wylizać. Po ukończeniu konkurencji podniosły się nawet głosy protestu nawołujące jury do większej subtelności w ocenie tej pięknej czynności picia mleka bez użycia rąk. Popieramy owe głosy, więcej, żądamy równouprawnienia w roku przyszłym.

Mieli za swoje chłopcy w ostatniej konkurencji – pokazie kociej elegancji. Tu wdzięk zyskał, bowiem wszystkie kotki zostały nagrodzone wielkimi brawami, a jako że i koty wykazały się nie lada pomysłowością, to i one otrzymały dla towarzystwa wysokie punktacje. Za wyjątkiem kotek i kotków z ITH. Ich pokaz to oceniony maksymalnie czysty profesjonalizm, o ile można nazwać w ten sposób to, co zobaczyliśmy w ich wykonaniu.

Klasa ITH zresztą już od samego początku wysforowała się przed konkurencję i prowadziła bezapelacyjnie aż do końca. Gratulujemy zwycięstwa, w pełni zasłużyli. Zwycięzcy otrzymali pewną kwotę pieniężną, którą przeznaczą na swoje klasowe potrzeby, zyskali także prawo zorganizowania otrzęsin w roku 2015.

Przegrani byli przegrani, bo przecież nikt tej prawdy nie podważy. Emocje skłaniały do wybuchów rozpaczy nad straconym jednym czy dwoma punktami, ale najważniejsze w otrzęsinach jest co innego. Wychowawcy poznają swoje klasy, młodzi ludzie zawiązują relacje, które niekiedy decydują o całych trzech czy czterech latach pobytu w szkole. Gdy się patrzyło na pierwszaków, widziało się, jak z każdą chwilą się otwierają, jak znajdują w sobie chęć, by pozbyć się lęku pierwszych dni w szkole. I jak ten lęk pryska niczym bańka mydlana, których nam nie zabrakło podczas otrzęsin, ponieważ przewidująca klasa ITH tych baniek napuszczała całkiem sporo.

Pozostaje tylko jedno pytanie. Co na to wszystko koń? Kto tego konia nie widział, ten wiele stracił. A ja tam byłem, konia widziałem, mleko i gorycz wypiłem.

PS Redakcja strony bardzo chciała wygrać, ech.

Fotografie: Przegrany Piotr Figas

Kategorie: Aktualności, Samorząd Uczniowski, Uroczystości szkolne

Salon Maturzystów 2014

Dnia 11.09.2014 r. doradca zawodowy, pani Joanna Kozanecka, zorganizowała wyjazd na Szczeciński Salon Maturzystów. Celem salonu było pogłębienie wiedzy o tegorocznym egzaminie maturalnym oraz  możliwościach studiowania na terenie całego kraju. Impreza miała również na celu dostarczenie  niezbędnych informacji, by w sposób przemyślany wybrać przedmioty dodatkowe na maturze. W wycieczce wzięli udział uczniowie klas maturalnych oraz kilka osób z młodszych klas technicznych. Opiekę sprawowali: pedagog szkolny Edyta Tyburczy-Kujawa, pani Joanna Kozanecka i pan Tomasz Płonka.

Kategorie: Aktualności, Matury, SZOK