Światowy Dzień Zdrowia 2022

Światowy Dzień Zdrowia, ang. World Health Day – święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku. Obchodzone jest corocznie od 1950 w dniu 7 kwietnia, w rocznicę powstania WHO. Jego celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na najbardziej palące i zaniedbane problemy zdrowotne społeczeństw na świecie.

Światowy Dzień Zdrowia odbywa się co roku pod innym hasłem. Inicjuje on Miesiąc Zdrowia oraz rok działań realizowanych pod tym samym hasłem.

W 2022 roku hasło przewodnie święta to:

NASZA PLANETA NASZE ZDROWIE

Na zanieczyszczonej planecie, w środku pandemii, nasilających się chorób, takich jak rak, astma, choroby serca, Światowy Dzień Zdrowia 2022 WHO skupi globalną uwagę na pilnych działaniach niezbędnych do utrzymania zdrowia ludzi i planety oraz będzie wspierać ruch na rzecz tworzenia świadomych społeczeństw, skoncentruje się na dobrym samopoczuciu.

WHO szacuje, że każdego roku ponad 13 milionów zgonów na całym świecie jest spowodowanych przyczynami środowiskowymi, których można uniknąć. Obejmuje to kryzys klimatyczny, który jest największym pojedynczym zagrożeniem dla zdrowia ludzkości. Kryzys klimatyczny to także kryzys zdrowotny.

Nasze decyzje polityczne, społeczne i handlowe napędzają kryzys klimatyczny i zdrowotny. Ponad 90% ludzi oddycha niezdrowym powietrzem pochodzącym ze spalania paliw kopalnych. W ocieplonym świecie komary rozprzestrzeniają choroby dalej i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Ekstremalne zjawiska pogodowe, degradacja gruntów i niedobór wody powodują migracje ludzi i wpływają na ich zdrowie. Zanieczyszczenia i tworzywa sztuczne znajdują się na dnie naszych najgłębszych oceanów, są również obecne na najwyższych górach, trafiają do naszego łańcucha pokarmowego. Systemy produkujące wysoko przetworzoną, niezdrową żywność i napoje napędzają falę otyłości, zwiększając liczbę nowotworów i chorób serca, jednocześnie generując jedną trzecią globalnej emisji gazów cieplarnianych.

Zatrzymajmy się więc na chwilę i pomyślmy:

Czy jesteśmy w stanie na nowo wyobrazić sobie świat, w którym czyste powietrze, woda i żywność są dostępne dla wszystkich?
W jakich miejscach gospodarki koncentrują się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu?
Czy są miasta nadające się do życia, a ludzie – czy mają kontrolę nad swoim zdrowiem i zdrowiem planety?

Klasa IA z wychowawcą, panem Robertem Mańkowskim

Film promujący Światowy Dzień Zdrowia 2022:

Kategorie: Aktualności Tags:

Dzień Sportu 2022

W dniu 21 marca 2022 r., po dwuletniej przerwie, odbył się w naszej szkole Dzień Sportu. To tradycyjna impreza integracyjna, której celem jest zdrowie i dobra zabawa. W sportowej rywalizacji brało udział 11 klas. Na Dzień Sportu nasi nauczyciele wuefiści, pani Aneta Tuszyńska-Parol i pan Maciej Żołnierzów, przygotowali zestaw konkurencji:

  • turniej piłki siatkowej;
  • rzuty do kosza na czas;
  • skok w dal z miejsca;
  • rzut piłką lekarską;
  • żonglerkę;
  • wyciskanie na klatę;
  • bieżnię;
  • oraz pasjonujące pytanie: “Ile zmieści skrzynia?”.

Pierwsze miejsce zdobyła klasa IIITH z wychowawczynią, panią Joanną Korzeniewską, drugie IIIC z wychowawczynią, panią Teresą Wiśniewską, natomiast trzecie – IITOŚ/TH z wychowawczynią, panią Edytą Kondelą. Serdeczne podziękowania za sporą frekwencję w tym dniu. Okazało się, że emocji nie zabrakło i do końca wynik rywalizacji był trudny do przewidzenia. Oprócz sportowych emocji na uczniów czekały nagrody książkowe związane z odbytymi w już w roku szkolnym turniejami sportowymi: tenisa stołowego, badmintona, piłki nożnej, piłki siatkowej i koszykówki. Podczas apelu zostały one wręczone przez dyrekcję szkoły i nauczycieli wychowania fizycznego.

Maciej Żołnierzów

Fotografie: Piotr Figas
Kategorie: Aktualności, Sport, Uroczystości szkolne

Pielęgnujemy pamięć

Trzeci raz nasza szkoła wzięła udział w szlachetnej imprezie upamiętnienia polskich jeńców wojennych II wojny światowej, jaką był XIX Konkurs Recytatorski Poezji Oflagu II C Woldenberg. Tym razem w auli Gminnego Zespołu Szkół w Dobiegniewie wystąpiły Kinga Czekan i Weronika Mazurek z IIITOŚ. Weronika zajęła IV miejsce, a Kinga – III. Gratulujemy!

W pięknej, dużej auli i wymownej scenografii dziewczyny zaprezentowały się całkiem dobrze, choć po raz pierwszy mówiły na takiej ogromnej scenie. Na pewno możemy być zadowoleni, że poezję obozową, pisaną w tak szczególnych okolicznościach, potrafiły dobrze zinterpretować.

Jury konkursowe obradowało w składzie:

  • Przewodniczący dr Przemysław Słowiński  – Prorektor do spraw kształcenia Akademii im. Jakuba z Paradyża   w Gorzowie Wielkopolskim;
  • Członkowie jury:
    • Ewa Grzankowska – neurologopeda, drużynowa 1 Dobiegniewskiej Drużyny Harcerskiej i Zuchowej;
    • Paweł Antczak – Wicestarosta Powiatu Strzelecko – Drezdeneckiego;
    • Jakub Wojewoda – starszy inspektor Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie;
    • Andrzej Grzybowski – członek zarządu Stowarzyszenia Woldenberczyków;
    • Bogusław Siwiec – emerytowany długoletni pracownik Referatu Kultury Urzędu Miejskiego w Dobiegniewie, współtwórca konkursu.

Konkurs objęty był patronatem honorowym: Marszałka Województwa Lubuskiego Elżbiety Anny Polak, Wojewody Lubuskiego Władysława Dajczaka, Starosty Strzelecko – Drezdeneckiego Bogusława Kierusa, Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim Ewy Rawy, Dyrektora Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie Pawła Skubisza, Stowarzyszenia Woldenberczyków.

Fotografie: Piotr Figas
Kategorie: Aktualności, Konkursy Tags:

Wywiadówki

17 marca br. o godz. 15.30 odbędą się zebrania z rodzicami. Zapraszamy

Kategorie: Aktualności

Kształcenie zawodowe

Kształcenie zawodowe opiera się na nabywaniu wiedzy ogólnej, jak i wiedzy zawodowej, która jest niezbędna w wykonywaniu dalszej pracy. Dlatego też chcielibyśmy przedstawić Wam, w jaki sposób odbywa się kształcenie zawodowe w Zespole Szkół Nr 2 w Choszcznie.

Branżowa Szkoła I Stopnia realizuje kształcenie zawodowe w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Wszystkie zawody przyporządkowane do branżowej szkoły I stopnia są zawodami jednokwalifikacyjnymi, przy czym część z nich ma kwalifikację wspólną
z zawodem nauczanym na poziomie technikum. Nauka w szkole trwa 3 lata.

W Zespole Szkół Nr 2 im. Noblistów Polskich w Choszcznie uczniowie chcą spełniać swoje marzenia związane z ich miejscem na rynku pracy i wybierają różne zawody: ślusarz, mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających, mechanik pojazdów samochodowych, rolnik, sprzedawca, stolarz, fryzjer, murarz.  Wybór zawodu uzależniony jest również od wyboru miejsca praktyki zawodowej, gdzie uczniowie podkreślają ważną rolę pracodawców oraz ich doświadczenie i wiedzę, która stanowi nieodzowny element kształcenia w zawodzie. Dziś problemem nie jest bezrobocie, ale dostosowanie kwalifikacji do rynku pracy. 

Ukończenie Branżowej Szkoły I Stopnia (po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie) umożliwi uzyskanie wykształcenia zasadniczego zawodowego i otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

Absolwenci Branżowej Szkoły I Stopnia mogą kontynuować naukę w Branżowej Szkole II Stopnia.

W naszej szkole, oprócz kształcenia branżowego, młodzież kształci się w Technikum Nr 2, które w tym roku ma prawo szczycić się cenionym wyróżnieniem Fundacji Edukacyjnej Perspektywy – Brązową Tarczą. W rankingu województwa zachodniopomorskiego zajęliśmy 20 miejsce, w rankingu ogólnopolskim – 426. W zestawieniu brano pod uwagę wyniki matur i wyniki egzaminów zawodowych.

W technikum nauka trwa 5 lat, w trakcie których uczniowie odbywają praktyki, zdobywają kolejne kwalifikacje, a po zakończeniu klasy piątej zdają maturę.

Technikum Nr 2 w Choszcznie kształci w dwóch zawodach: technik handlowiec i technik ochrony środowiska. Są to jedne z najbardziej przyszłościowych i poszukiwanych zawodów na rynku pracy w Polsce, jak i za granicą.

Po ukończeniu Technikum możemy kontynuować naukę na studiach w wybranym lub dowolnym kierunku kształcenia, a także możemy rozpocząć karierę zawodową.

 

Gospodarze Szkoły kl. II TH i TOŚ

Oliwia Biniek, Maja Gardian, Wiktoria Kowalczyk

Kategorie: Aktualności Tags: , ,

Włączamy się do akcji

Kategorie: Aktualności

Konkurs na Najlepszego Handlowca

W ramach obchodów „Dnia Handlowca” nauczyciele przedmiotów w zawodzie technik handlowiec zorganizowali szkolny „KONKURS NA NAJLEPSZEGO HANDLOWCA”.

Konkurs odbył się 3 marca 2022r. w trakcie lekcji z przedmiotów zawodowych. W konkursie uczestniczyli wszyscy uczniowie z klasy I, II i III Technikum Nr 2 w Choszcznie w zawodzie technik handlowiec obecni w tym dniu na zajęciach szkolnych.

Konkurs polegał na rozwiązaniu testu dotyczącego wiedzy niezbędnej w zawodzie handlowca oraz zagadnień dotyczących bieżącej problematyki ekonomiczno – gospodarczej.

W każdej grupie (klasie) prace zostały zbierane i sprawdzone przez organizatorów konkursu, którzy wyłonili zwycięzców. Zwycięzcą – NAJLEPSZYM HANDLOWCEM, zostały osoby, które udzieliły najwięcej prawidłowych odpowiedzi.

Najlepsze wyniki – tytuł NAJLEPSZEGO HANDLOWCA w Zespole S,zkół Nr 2 w Choszcznie, uzyskały następujące osoby:

I MIEJSCE: Karolina Michałowska IIITH – 24 na 25 prawidłowych odpowiedzi!

II MIEJSCE: Maja Gardian IITH, Joanna Florczak IITH, Klaudia Nalewska IIITH

III MIEJSCE: Klaudia Klejna ITH, Alan Rabenda IIITH, Piotr Bocian IIITH

Wszystkim ww. uczniom gratulujemy posiadanej wiedzy.

Nagrodą w konkursie dla osób, które uzyskały I-III miejsca jest ocena celująca z przedmiotu Pracownia sprzedaży (ocena cząstkowa za udział w konkursie) oraz pochwała wpisana do dziennika elektronicznego Librus i Zeszytu uwag i spostrzeżeń.

Edyta Kondela, Joanna Korzeniewska, Dorota Majchrzak

Kategorie: Aktualności, Konkursy Tags:

Wyniki konkursu polonistycznego 2022

Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego nauczyciele poloniści Zespołu Szkół Nr 2 im. Noblistów Polskich w Choszcznie zorganizowali konkurs związany z hasłem tegorocznych obchodów, które brzmi: „Wykorzystywanie technologii do wielojęzycznego uczenia się: wyzwania i możliwości”. Kierując się tym hasłem, nauczyciele zaproponowali uczniom napisanie pracy na następujący temat:

Źródło źródłu nierówne – w oryginalny sposób oceń przydatność różnych źródeł internetowych i technologii w nauce języków oraz w Twoim rozwoju kulturowym. Uwzględnij dostępność, jakość, zastanów się nad wyzwaniami. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.

Po przeczytaniu zgłoszonych prac i ich ocenie ogłaszamy wyniki:

  • I miejsce – Laura Simińska z IIILOA 48 pkt./60 pkt.;
  • dwa równorzędne wyróżnienia – Nikola Szkuta z IIB 29pkt./60 pkt. oraz Emilia Mehmedov z I TOŚ 29 pkt./60 pkt.

Wszyscy nagrodzeni uczniowie otrzymają ocenę celującą z języka polskiego, a ich prace zostaną opublikowane w Gazecie Szkolnej „Feniks”.

Kategorie: Aktualności, Konkursy Tags: , ,

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2022

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego obchodzony jest 21 lutego, począwszy od roku 2000. Proklamowany został na 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17. listopada 1999 r. z inicjatywy Bangladeszu. Główną ideą Dnia jest upowszechnianie wiedzy na temat bogactwa różnorodności językowej świata i jej znaczenia dla ochrony różnorodności kulturowej, a także dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw i całej planety. Dzień służy także promocji szeroko pojętej wielojęzyczności, a co za tym idzie – podkreśleniu roli nauki języków obcych w edukacji.

Data święta stanowi upamiętnienie tragicznego wydarzenia w Bangladeszu (wówczas wschodni Pakistan), gdy w 1952 roku pięciu studentów zginęło tam podczas demonstracji, domagając się uznania języka bengalskiego za język urzędowy. UNESCO wierzy w znaczenie różnorodności kulturowej i językowej dla kształtowania zrównoważonych społeczeństw. Pełniąc swój mandat na rzecz pokoju, działa na rzecz zachowania różnic kulturowych i językowych, które sprzyjają tolerancji i są źródłem szacunku dla innych.

W każdym roku święto odbywa się pod innym hasłem, między innymi:

  • Wykorzystywanie technologii do wielojęzycznego uczenia się: wyzwania i możliwości. (edycja 2022)
  • Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji społecznej i przeciw wykluczeniom w edukacji.
  • Ochrona różnorodności językowej.
  • Alfabet Braille’a i język migowy.
  • Języki i cyberprzestrzeń.
  • Edukacja wielojęzyczna.
  • Międzynarodowy Rok na rzecz Zbliżenia Kultur.
  • Technologie informacyjne i komunikacyjne.
  • Lokalne języki dla globalnego obywatelstwa: nauka w centrum uwagi.
  • Nauka w języku ojczystym i edukacja integracyjna.
  • Zrównoważona przyszłość dzięki edukacji wielojęzycznej.
  • Nasze języki, nasze aktywa.

Świadomość znaczenia języka ojczystego i dialektów przyczynia się do rozwijania edukacji ogólnoświatowej oraz wpływa na kształtowanie społeczeństwa, zarówno w znaczeniu lokalnym, jak i globalnym. W Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego organizowane są spotkania naukowe, seminaria, a także wydarzenia dotyczące roli języka w kulturze oraz w życiu codziennym. Tematem naukowych konferencji jest choćby rola języków ojczystych w promowaniu wiedzy społeczeństw lokalnych i autochtonicznych oraz znaczenie języków w rozwiązywaniu problemów dotykających świat.

W naszym kraju w tym dniu organizowane są między innymi kampanie społeczne dotyczące języka ojczystego. Na przykład w roku 2012 rozpoczęła się kampania pod nazwą „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, która została zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Celem kampanii było upowszechnianie świadomości językowej oraz zwiększenie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. Inną kampanią był „Język polski ą – ę” , która to akcja przeciwdziała zapomnieniu charakterystycznych polskich liter. A przecież dzięki zachowaniu źródeł historycznych wiemy dziś, że najstarsze zdanie zapisane w języku polskim brzmi: „Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj”. To zdanie zostało zapisane w „Księdze Henrykowskiej”, spisanej w opactwie cystersów w Henrykowie około 1270 roku przez jej opata Piotra. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej, dąży więc do ochrony języków ojczystych jako wspólnego dziedzictwa kulturowego.

Różnorodność językowa jest coraz bardziej zagrożona, ponieważ wiele języków zanika. Według szacunków UNESCO prawie połowie z 6000 języków grozi zapomnienie w ciągu kolejnych 2-3 pokoleń, a na całym świecie 40% populacji nie ma dostępu do edukacji w języku, w którym obywatele mówią lub który rozumieją. Niemniej jednak poczyniono postępy w edukacji wielojęzycznej opartej na języku ojczystym, przy coraz większym zrozumieniu jej znaczenia, szczególnie w początkach edukacji oraz większym zaangażowaniu w jej rozwój w życiu publicznym.

W Polsce językiem urzędowym jest oczywiście język polski, ale są też języki regionalne, które określa się jako dialekty języka polskiego lub etnolekty. Tymi językami są język kaszubski (kaszebsko mowa) i język śląski (ślonsko godka).W niektórych gminach województwa pomorskiego (Linia, Luzino, Parchowo, Sierakowice, Żukowo) urzędnicy są zobowiązani ustawowo, aby na pisma interesantów odpowiadać w kaszubszczyźnie, o ile interesanci sobie tego życzą. W innych rejonach Polski także możemy spotkać różne formy dialektów języka polskiego, na przykład: gwara góralska, gwara podlaska, gwara wielkopolska, gwara kurpiowska i wiele innych.

Język ojczysty i języki lokalne to najważniejsze, niezastąpione drogi przekazu kultury, wiedzy i mądrości, natomiast wielojęzyczność ma znaczenie w zapewnieniu powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji, ale także w kontekście celów dotyczących rozwoju gospodarczego, zatrudnienia i zdrowia oraz zrównoważonej konsumpcji i zapobiegania zmianom klimatycznym. Istotne jest wspieranie różnorodności językowej w Internecie, a także działania wspierające media lokalne i powszechny dostęp do informacji.

Gospodarz Szkoły – uczniowie klasy III LOa wraz z wychowawczynią Agnieszką Kasperczuk

Kategorie: Aktualności Tags:

Dla babć i dziadków

My też obchodziliśmy Dzień Babci i Dziadka.

Nasz Szkolny Klub Wolontariatu zorganizował i przeprowadził akcję związaną z obchodami święta babć i dziadków w celu okazania szacunku i stworzenia im możliwości poczucia się wyjątkowo. W porozumieniu z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Rodzinie dnia 26 stycznia 2022 r. odwiedziliśmy osoby starsze, samotne, objęte wsparciem ośrodka w Choszcznie.

Jako wolontariusze dotarliśmy do wskazanych osób starszych z życzeniami przygotowanymi w formie laurki oraz z prezentami w postaci słodyczy i owoców. Wolontariuszki z naszego klubu chętnie angażowały się w prace nad przygotowaniem kartek z życzeniami, a Maciej, nasz rodzynek, wykazał się solidnością przy zakupach składników do prezentów.

Wszyscy Państwo, których odwiedziliśmy, dziękując nam powtarzali, że była to bardzo miła niespodzianka i przyjemność dla nich. A dla nas lekcja z życia i o życiu, ponieważ Panie w wieku 83 lata i 94 lata, wspominając swoje życie, opowiedziały nam historię związaną ze swoimi rodzinami, a także naszym miastem i bliskimi okolicami naszego miasta.

A takie życzenia załączyliśmy do przygotowanych przez nas kartek:

Życzymy, abyście zawsze czuli się młodzi duchem,

byli radośni, dbali o siebie i zawsze byli otaczani życzliwością.

Dostrzegajcie piękno wokół siebie, cieszcie się drobiazgami i każdą chwilą.

Bądźcie odporni na zmartwienia i troski, bo życie cudem jest – więc kochajcie życie.

Społeczność Szkolna
Zespołu Szkół Nr 2
im. Noblistów Polskich
w Choszcznie

opiekunka Szkolnego Klubu Wolontariatu Agnieszka Stankowska

Kategorie: Aktualności, Aktywność społeczna, Nasze kontakty, Samorząd Uczniowski Tags: , ,